Saturday, December 15, 2007

Children Of Heaven ---> Pasti Menyayat Hati..lihatlah.


Assalammualaikum...Salam Kembali, terlebih dahulu aku nak mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih buat sahabat-sahabat diluar sana yang telah sudi menghantar email pada aku menyatakan keperihatinan mereka terhadap anak-anak di Bait Al-Amin...Memang benar apa yang aku coretkan dalam blog ini..lahirnya dari isi hati aku..betapa kehidupan mereka seharian sentiasa dalam rutin kehidupan ku...terimakasih juga kepada mereka yang sudi menghantar sms kepada ku menyatakan sokongan dan salam buat anak-anak Bait Al-Amin....Percayalah, ku coretkan kata-kata di blog ini bukannya untuk meminta-minta dan meraih simpati...namun aku punya hati untuk mencoretkan sesuatu buat anak-anak disini...kerana aku percaya disana masih ada yang sayang...dan sentiasa disayang..dan yang pastinya ada yang sayang. Terima kasih buat Saudara Ahmad Amirul di atas penghargaan yang diberikan pada anak-anak Bait Al-Amin melalui blog http://blogduit.blogspot.com ..aku cukup menghargainya.

Tak tau kenapa dua tiga hari ini aku teringatkan Ikmal dan Iskandar dua orang anak yatim yang aku hantar balik ke kg. tempoh hari bersama dengan dua orang lagi abangnya...entah apa yang diaorang buat di rumah tatkala ibunya bekerja dari seawal pagi hingga ke malam...kalau ikutkan hati sepanjang cuti persekolahan tak nak rasaanya untuk aku hantar mereka balik...biarkan mereka di asrama, banyak perkara yang berfaedah boleh diajarkan..namun aku tak mahu nak pisahkan kasih anak dan juga ibunya...biarpun ibu mereka terlalu sibuk dengan mencari rezeki...setidak-tidaknya mereka ada ibu. Semalam selepas solat magrib aku dan Abie pergi ke Kuala Kurau untuk menjemput mereka.Seperti yang telah diduga rupanya telah lama mereka menanti untuk diambil. Sebaik kelibat van Bait Al-Amin sampai di hadapan rumah berlari-lari dengan beg yang digendong mendapatkan kami. Tangan ibu yang kebetulan baru pulang dari kerja malam tu dicium sebelum anak-anak ni berangkat pergi...sebaik sahaja Van Bait Al-Amin meninggalkan teratak usang anak-anak ni....terpancul suara Ikmal yang baru berumur 7 Tahun..."Ayah...laparlah...nak makan nasi".... Ya Allah, anak-anak ni kelaparan rupanya, sebelum sampai di asrama jam 12.00 tengah malam sempat aku menyuruh abie berhenti di kedai makan agar anak-anak ni tidak lagi kelaparan.


Sebelum aku memulakan coretan dalam blog ini sebentar tadi , aku menerima sms dari seorang sahabat lama meminta untuk aku melihat satu kisah kehidupan "Children Of Heaven"...melalui link add yang diberi. Memang menyayat hati , cerita yang diarahkan oleh Seorang Pengarah terkenal dari Iran Majid Majidi. Menceritakan bagaimana kemiskinan hidup satu keluarga yang mempunyai dua orang anak bernama Ali dan Zahra mengharungi kehidupan seharian dengan penuh tabah.Paling aku tersentuh apabila Ali dan Zahra terpaksa berkongsi kasut untuk kesekolah...walaupun mereka miskin anak-anaknya tetap cemerlang dalam pelajaran...Terfikir sejenak aku...kalaulah aku ada masa tu, pasti akan kubelikan kasut untuk mereka....dan bersyukurnya aku, kerana anak-anak ku di Bait Al-Amin masih lagi dimurahkan rezeki walaupun untuk mendapatkan sepasang kasut...Alhamdulillah.
Buat sahabat-sahabat yang ingin menonton cerita ini boleh layari melalui link add yang telah diberikan oleh sahabat aku melalui http://tranungkite.wordpress.com/2007/12/07/video-klip-children-of-heaven/ bertapa bersyukurnya kita pada hari ini.

1 comment:

PutriHanan said...

Sa|aM...A|hamdu|i||ah...cerita ttg kanak-kanak tu ana dah pernah tengok. Rasanya tahun |epas. Memang menarik dan penuh makna tersirat. Sa|aM aidi| Adha buat ahlul Bait A| Amin...=)