Wednesday, November 05, 2008

MAAFKAN KAMI AYAH,IBU, ABIE & UMIE...

Salah seorang anak Bait Al-Amin tidak dapat menahan sebak memeluk Ustaz Ahmadi

Kasihnya Bapa dari Ustaz Ahmadi buat Anak-anak Bait Al-Amin

Anak-anak Bait Al-Amin memeluk dan bersalaman dengan Ustaz Ahmadi sebelum berpisah

Terima Kasih Dari Anak-anak Bait Al-Amin

Kenangan Bersama Ustaz Ahmadi


Alhamdulillah...rasanya belum terlambat untuk aku paparkan di sini sekelumit lagi sebahagian kehidupan Anak-anak Bait Al-Amin. Kekangan waktu menyebabkan tidak dapat untuk aku update blog ini setiap hari.Walau pun dah hampir seminggu berlalu...namun apa yg ingin aku paparkan di sini masih lagi segar dalam ingatan.

24hb Oktober 2008 ...masih lagi dalam suasana kesibukan rumah terbuka Aidilfitri disana-sini. Sehari sebelum tu aku memberitahu anak-anak Bait Al-Amin yang mana Ayah dan Abie akan membawa sebahagian Anak-anak Bait Al-Amin ke Rumah Terbuka di Kuala Lumpur tanpa aku menceritakan hasrat yang sebenar. Aku memilih seramai 10 Orang pelajar Menengah...selepas solat subuh aku menyuruh mereka bersiap dengan beg dan pakaian kerana aku menyatakan kepada mereka yang kita ada urusan di KL lebih kurang 3 hari. Dalam fikiran mereka seronok bila dapat berjalan jauh...memang teruja.
Selepas solat Jumaat... kami bertolak dengan Van meninggalkan Asrama Bait Al-Amin. Aku dan Abie hanya tersenyum simpul melihat telatah anak-anak ni seakan-akan tak sabar untuk ke Kuala Lumpur. Hasrat sebenar tidak aku ceritakan kerana kuatir ada yang cuba mengelak untuk turut serta. Sepanjang dlm Van masing-masing riang gembira...sampaikan ada yang suruh Abie bawa cepat nanti habis makanan kat open house...aku masih lagi tersenyum sendirian.
Tiba-tiba suasana menjadi sunyi sepi..masing-masing berpandangan sesama sendiri apabila setelah beberapa jam perjalanan, Van yang abie bawa menyusuri kawasan perkampungan menghala ke kawasan Air terjun Sg. Congkak Hulu Langat Selangor....masing-masing terkedu bila kami sampai di Kem Motivasi Didikdiri Sg. Congkak Hulu langat.
Pernah aku paparkan di sini pada cuti sekolah bulan 5 yang lepas aku menghantar salah seorang anak yatim piatu yang begitu bermasalah, tapi alhamdulillah sehingga hari ini terlalu banyak perubahan positif pada diri pelajar tersebut. Tapi untuk kali ini..aku menghantar seramai 10 orang anak-anak Bait Al-Amin, mereka ni bukanlah kalangan pelajar yang bermasalah..namun ingin aku lengkapkan lagi pada diri mereka agar merka dapat merasakan diri mereka kembali rasa bertuhan dan beribu-bapa.
Maafkan Ayah...kerana tidak menceritakan hasrat sebenar, tapi percayalah kerana sayangnya Ayah pada kalian ayah hantar kalian disini...Aku dan Abie serahkan Anak-anak Bait Al-Amin pada Ustaz Ahamadi selaku Pakar Motivasi yang akan mengendalikan "Survivor Camp 11".Aku tinggalkan Anak-anak Bait Al-Amin dengan penuh harapan...sempat aku berpesan disinilah tempat kalian akan mengenal siapa diri kalian sebenarnya..dan yang pasti Ayah tetap menyayangi kalian.
27hb Oktober 2008... 4hari 3 malam anak-anak Bait Al-Amin di Survivor Camp 11. Hari ni hari terakhir ..selama tu lah juga aku tidak melihat wajah anak-anak ni di Asrama. Jam 5 ptg aku dan Abie dah sampai di Kem untuk menjemput anak-anak ni pulang..aku dimaklum kan hampir 60 orang pelajar dari seluruh Malaysia yang menghadiri Survivor Camp 11 kali ini.
Semua ibu-bapa dan anak-anak telahpun berkumpul di Surau Kem bagi majlis penyerahan pelajar-pelajar kepada ibu bapa..Apabila ustaz Ahmadi memanggil satu persatu pelajar untuk diserahkan kepada ibu dan ayah...suasana pada petang itu begitu syahdu, sayu...air mata anak-anak mengalir memeluk ibu dan ayah, ada yang mencium kaki ibu dan ayah...pilu bila melihat semuanya di depan mata.
Tiba-tiba suasana pada petang itu bertambah lagi syahdu dan pilu apabila Ustaz Ahmadi memanggil kesemua Anak-anak Bait Al-Amin untuk diserahkan kepada aku...Jernihnya air mata anak-anak Bait Al-Amin membasahi pipi, bukan setakat air mata yang mengalir...tangisan mereka teresak-esak memeluk dan mengegenggam erat diri ini..aku cuba menahan air mata aku dari dari keluar..namun aku tewas, melihat satu demi satu muka anak-anak ini memohon ampun dan maaf dalam esakan tangis...suasana petang tu begitu syahdu, ibu-bapa yang hadir pada petang itu juga turut merasakan kesedihannya, banyak air mata yang mengalir...masakan tidak, pelajar-pelajar yang lain dapat memeluk dan mencium ibu dan ayah yang tersayang...namun anak-anak Bait Al-Amin...orang yang tersayang dalam hidup mereka telah pergi buat selamanya meninggalkan anak-anak ini...hilang segala kasih dan sayang...mungkin disaat itu terbayang wajah ayah dan ibu yang telah pergi buat selamanya...satu persatu aku memeluk erat anak-anak ini...biarpun tangisan mereka belum reda...aku nyatakan pada mereka Ayah, Ibu. Abie dan Umie sangat-sangat menyangi kalian...sekarang baru kalian mengerti dan ada jawapannya mengapa ayah menghantar kalian disisini.....Kembali Rasa Bertuhan Dan Beribu Bapa.
Alhamdulillah...sehingga hari ini catatan aku di Blog ini...banyak perubahan yang ketara buat Anak-anak ini sebaik sahaja pulang dari Kem Motivasi tersebut.
Semasa pulang dari Kem tersebut...Ustaz Ahmadi menyerahkan kepada aku catatan surat luahan rasa yang ditulis oleh anak-anak tersebut pada hari terakhir yang lahir dari tulus ikhlas hati anak-anak tersebut....tersentuh hati bila membacanya, kalau lah Ayah atau Ibu kalian masih ada...........
Buat Anak-anak ku Di Bait Al-Amin
Bukan budi dan jasa pembalasan yang Ayah harapkan....Apa yang ayah harapkan kalian menjadi anak-anak yang soleh yang mentaati perintah Allah...seandaikata disatu masa nanti ayah tidak ada lagi ....kiriman Al-Fatihah dari kalian yang ayah nantikan.

1 comment:

pinkybaby89 said...

Alhamdulillah..
moga2 adik2 sekalian akan mendapat manafaat dri apa yg telah dilalui..aminn..

from : Mareney (Tunas Cemerlang)