Tuesday, February 12, 2008

Anak-anak Bait Al-Amin Di Teluk Batik

Bersiap Sebelum Menuju Ke Pantai Untuk Mandi-manda

Alhamdulillah bisa aku mencoretkan lagi bicara di bllog ini buat tatapan sahabat-sahabat yang sudi bertandang ke blog Bait Al-Amin. Baru-baru ni semperna cuti tahun baru cina aku berkesempatan membawa anak-anak yatim Bait Al-Amin untuk bersantai dan rehlah di Pantai Teluk Batik. Sememangnya itulah yang ditunggu-tunggu oleh anak-anak ini..tak sabar-sabar nak mandi laut. Kami bertolak dari Asrama lebih kurang jam 3.00 ptg selepas solat Jumaat. Masing-masing dah tak sabar menanti munculnya bas sekolah yang membawa kami ke sana. Alhamdulillah…jam 5.00 petang kami sampai di Teluk Batik. Kami menginap di Resort Motel D’Batik..mujurlah tempahan penginapan yg aku buat dua minggu lepas masih ada lagi…kalau tidak tak bercutilah anak-anak ni. Selepas solat Asar berjemaah…memang anak-anak ni tak sabar untuk mandi-manda di laut..MasyaAllah…terlalu ramai hari tu, seolah-olah seperti ada pesta keramaian di tepi pantai..maklum sahajalah cuti panjang..inilah masanya semua untuk bersantai.

Saat-saat Yang Dinanti-nantikan Untuk Mandi Di Laut

Jam 6.30 aku arahkan anak-anak ni naik sebab dah nak malam..memang tak puas anak-anak ni mandi..tapi tak per esok masa yang panjang…mandilah sepuas-puasnya. Selepas solat magrib berjemaah kami dijamu oleh pihak resort dengan menu makan malam…tak sangka banyak sangat makanan yang disajikan untuk anak-anak ni…sampaikan buah durian pun turut disediakan buat anak-anak ni…bertuah kalian..Syukur Alhamdulillah memang murah rezeki anak-anak ni
Sekali-sekali Kena Tanam Dengan Pasir Seronok Juga

Selesai solat Isyak berjemaah…kami adakan sesi muhasabah diri..dalam keseronokan yang anak-anak ni lalui ketika ini..jangan lupa masih ada insan diluar sana yang tidak berkesempatan untuk merasai apa yang anak-anak ni rasa. Bersyukurlah atas nikmat yang Allah kurniakan..Jam 11.00 malam semuanya dah melelapkan mata..terlalu letih mandi di laut petang tadi agaknya.
Makan Malam..Memang Tak Sabar Dah Lapar Sangat
Keesokan harinya seusai sudah solat subuh berjemaah, kami semua berjalan menuju ke pantai..walaupun hari masih gelap..berjalan beramai-ramai digigi air sepanjang pantai memang menyeronokan..sambil mencari anak-anak ketam di tepi pantai…kami balik semula ke resort untuk bersarapan pagi….sarapan pagi ni pihak resort menyediakan menu nasi lemak dan kuih muih..sebaik sahaja selesai sarapan, kami semua kembali ke pantai untuk mandi-manda sepuas-puasnya.
Dapat Juga Merasa Durian ni...

Memang jelas terpancar kegembiraan yang amat sangat buat anak-anak ni….mandilah kalian sepuas-puasnya sebab hari esok belum tentu kalian dapat merasainya kembali…Selepas makan tengah hari dan solat zohor kami meninggalkan Pantai Teluk Batik lebih kurang jam 3.00 petang…syukur Alhamdulillah, kalian cukup gembira hari ini..yang pasti aku terlalu gembira melihat kalian semua gembira…semoga nostalgia ini berulang kembali buat anak-anak Bait Al-Amin

1 comment:

akak said...

Assalamualaikum w.b.t.
alhamdulillah..akak terharu. semoga sentiasa di bwh lembayung rahmat-Nya. insya-Allah, Allah izinkan terus bahagia di dunia dan di akhirat. jg diri molek na adik- adikku sayang =) jd manusia yg berguna. Salam sayang dr akak, Wassalam..w.b.t.