Thursday, November 22, 2007

Pengenalan Bait Al-Amin

"BAIT AL-AMIN"
PERTUBUHAN KEBAJIKAN ANAK-ANAK YATIM DAN WARGA MISKIN,
KG. TENGAH PARIT PERAK.

BAIT AL-AMIN adalah merupakan Pertubuhan Kebajikan Anak-anak Yatim dan Warga Miskin Parit, mula ditubuhkan pada 03hb Oktober 2005 di bawah seksyen 7 Akta Pertubuhan 1966 dengan No. Pendaftaran : 1731-05-4.
Bait Al-Amin adalah merupakan salah sebuah Badan Kebajikan yang bertanggungjawab menguruskan Hal Ehwal Kebajikan hidup Anak-anak Yatim dan Warga Miskin khusunya di Daerah Perak Tengah.
Ianya terletak di Kampung Tengah Parit iaitu lebih kurang 600 meter dari Pekan Parit. Mempunyai 3 buah asrama untuk anak-anak yatim iaitu dua buah asrama disewakan dengan kadar RM400.00 sebulan manakala sebuah lagi diwakafkan oleh penduduk setempat.
Jumlah keseluruhan Anak-anak Yatim Dan warga Miskin di Bait Al-Amin adalah seramai 46 orang iaitu seramai 31 orang pelajar Aspura dan 15 orang Pelajar Aspuri.Terdapat seramai 5 orang kakitangan yang berkhidmat dengan Pertubuhan bertanggungjawab menguruskan segala hal ehwal kebajikan dan keperluan hidup Anak-anak yatim Dan warga Miskin.
Semestinya pendidikan agama amat dititikberatkan dalam kehidupan anak-anak ini agar mereka menjadi anak-anak yang soleh yang mentaati perintah Allah dalam kehidupan seharian mereka.
Selain daripada itu Kelas Fardu Ain dan Membaca Al-Quran juga diadakan dimana tenaga pengajarnya adalah dari Maahad Tahfiz Al-Quran. Disamping itu juga kelas tambahan turut disediakan yang mana tenaga pengajarnya adalah guru-guru yang berpengalaman yang juga merupakan kakitangan Bait Al-Amin.
Sebagai memenuhi tuntutan agama, Pertubuhan Kebajikan Anak-anak Yatim Dan warga Miskin Parit (BAIT AL-AMIN) menyahut seruan kerajaan dalam usaha murni membasmi kemiskinan agar pihak kami dapat melahirkan insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang khususnya bagi rakyat Negeri Perak Darul Ridzuan.

No comments: